Dette vestindiske kompaniet hadde ikke de fullmakter som VOC hadde. Aksjeselskap VOC regnes som det første aksjeselskap i verden. Enkelte vil til og med sammenlikne det med dagens multinasjonale selskaper. VOC hadde virksomhet i tre verdensdeler og de engasjerte tusenvis av mennesker. De drev dessuten en aktiv krigføring i de første årene for å sikre seg handelsmonopol til viktige varesorter. De norske kvinnene og mennene som innvandret til Nederland, ble sterkt påvirket av landets oversjøiske handel.
Figur 1. Import av varer fra ulike verdensdeler. Milliarder kroner. 2021 Utenom olje, gass, skip og oljeplattformer utførte vi i 2021 varer til EU til en verdi av 314 milliarder, eller 58 prosent av samlet. Tilsvarende andel var 59 prosent i 2020 og 65 prosent i 2019. I 2019 var imidlertid Storbritannia en del av EU-aggregatet. 1 av 4 biler kjøpes fra Tyskland Sverige og Tyskland er blant de europeiske landene vi handler mest med, både på import- og eksportsiden. I 2021 innførte vi varer fra Sverige for 96 milliarder kroner, en oppgang på 18 prosent fra året før. Vareimporten fra Tyskland steg med 8 prosent til 95 milliarder kroner i samme periode. Viktige varegrupper fra Sverige er mineraloljer og mineraloljeprodukter, kjøretøyer for vei, samt tømmer og trelast.
Ververne drev sin virksomhet fra vertshus og ølbuler og ofrene var ofte sjøfolk uten hyre og fattige utlendinger. Mange nordmenn lot seg lokke av de spennende og eksotiske fortellingene ververen fortalte fra Østen. Utsikten til å tjene gode penger var også avgjørende. Når den vervede var overtalt, ble han tatt under vingene til agenten. Denne tilbød ham kost og losji til kontrakten med kompaniet var i orden. Agenten var også behjelpelig med å skaffe utstyr som sjømannen eller soldaten trengte til reisen. Dette førte til at den vervede hadde stor gjeld allerede før tjenesten var begynt. Denne gjelden fikk agenten utbetalt ved kompanikontoret etter hvert som sjømannen tjente inn det han skyldte.
Kompaniet brydde seg lite om sine ansatte, et vanlig ordtak var at VOC uansett fikk en ny soldat eller sjømann for ni gylden. Volkhouders Når nederlenderne vegret seg for å ta hyre for Østindiakompaniet, åpnet det veien for utenlandske sjøfolk. Men hvordan ble disse sjøfolkene rekruttert? I England kunne man risikere å bli shanghaiet! Det vil si at man ble overfalt og tvunget til å verve seg. I Nederland hadde man egne rekrutteringsagenter, som levde av å verve folk til tjeneste for øst- og vestindiakompaniene, disse ble kalt volkhouders.
USA jager nytt fotballgull i OL – vant på straffer mot Nederland
Send blomster til USA - Interflora Blomsterforum A/S
Utlandspriser privatkunder - Ringe til utlandet - ice
Dette viser enorme forskjeller i inntekt over landegrensene, samtidig forteller det oss om et velutviklet pengesamfunn svært ulikt det norske. Norge sto på denne tiden langt tilbake for Nederlands pengeøkonomi. Mulighetene til å tjene gode penger var trolig den viktigste årsaken til at så mange nordmenn fant veien til Nederland. Sjømenn Som nevnt tidligere hadde VOC et stort behov for sjøfolk og soldater til sine skip og på de ulike handelsstasjonene.
Norske førerkort i utlandet | Statens vegvesen
Opplandsarkivet avd. Maihaugen - Norsk innvandring til Nederland på 1600 og 1700-talletAv Hans Nicolai Nissen Mot slutten av 1500-tallet og utover på 1600-tallet fremsto republikken Nederland som verdens ledende handelsområde. Dette sammen med flere andre faktorer førte til en tilstrømning av utlendinger fra hele Europa, også nordmenn sto for en stor del av denne innvandringen. Årsaken til den sterke veksten i Nederlandenes økonomi lå i skipstrafikk og handel. Gjennom flere hundre år hadde hollenderne drevet handel med Østersjølandene.
Mellom 1601 og 1800 ser man at rundt 12000 nordmenn giftet seg i Amsterdam. Lønninger Til tross for at rikdommen var stor og mulighetene mange, havnet de fleste innvandrerne innen lavtlønnsyrker. Nordmenn som kom til Nederland, begynte oftest som sjømenn, soldater eller tjenestejenter. Selv om man som utlending havnet lavest på den økonomiske rangstigen, var lønningene svært høye i forhold til Norge og andre land i Europa.
Pass - Norway in the Netherlands
USA – Nederland: slik ser du fotball-VM uansett hvor du
Mobilpriser for bruk i Norge og Europa - Talkmore
Land og regioner som støtter Apple Pay
Bare en tredjedel av de som reiste ut med det Østindiske kompaniet overlevde. Dette var kompaniet klar over, og skipene var derfor overbemannet for å erstatte de som døde. Folkene om bord på skipene bodde trangt, og infeksjonssykdommer, dysenteri og tyfus kunne spre seg raskt. Tjenesten om bord i skipene var svært brutal. Carl Peter Tunberg som var elev av den kjente vitenskapsmannen Carl von Linné, reiste med VOC i 1770-årene. Han forteller i sin reiseberetning om sjøfolk som ble dårligere behandlet enn slaver.
For å illustrere dette kan vi se på hva en vanlig tjenestejente tjente i Nederland. En norsk jente som hadde fått arbeide hos en familie i Amsterdam, kunne tjene rundt 120 gylden i året, dette tilsvarte omtrent 48 riksdaler. I Norge fikk tjenestejenta 1 ¼ riksdaler for den samme jobben, og da var kost, losji og klær iberegnet. For sjøfolk og soldater var lønnen omtrent den samme som for tjenestejentene.
Finn ditt IBAN nummer. Avsender må benytte DNBs BIC/SWIFT: DNBANOKKXXX. Navn og adresse for din konto. Fra andre land kan det være mer informasjon som er nødvendig. Ta kontakt med oss for hjelp. Priser, innleveringsfrist og fremføringstidPrisliste for betalinger til/fra utlandetInnleveringsfrister, valutering og fremføringstider:Til utlandetFra utlandetDNB har ikke innsyn i gebyrer som utenlandske banker tar.
Det var disse jobbene de fleste norske menn havnet i etter ankomst til Nederland. Hollenderne selv så ikke på dette oversjøiske arbeidet som attraktivt. Den høye risikoen ved disse reisene var trolig en medvirkende årsak. Faren for å bli smittet av trope- og mangelsykdommer var stor både på reisen til Østen og under tjenesten ved stasjonene.
Eksporten av råolje til Kina endte på nesten 52 milliarder kroner i 2021, en oppgang på 49 prosent fra året før og mer enn femdobling fra 2019. Fisk for 4, 9 milliarder til Kina Av land utenfor Europa importerer vi mest fra Kina etterfulgt av USA. Kina har lenge vært et sentralt opprinnelsesland for norsk vareimport, men i 2020 ble for første gang Kina det største importlandet.
Sammen med det den vervede fikk i forskudd fra kompaniet, kunne det derfor gå over et år før han i det hele tatt tjente noe selv. Det var vanlig å verve seg for tre til fem år. Verving også i Norge Denne vervingen foregikk også i andre europeiske land, deriblant Norge. Når nederlandske skip lå ved norske havner, foregikk vervingen av norske sjøfolk. Anløpene var ofte under konflikter med andre stater eller ved ulykker. Under krigen med England i 1665 søkte for eksempel flere av VOCs skip trygg havn i Norge.
Varene de kjøpte var tømmer og korn. Behovet for trelast var stort til bygging av skip og bygninger. Blikket rettes møt Østen Østersjøhandelen dannet grunnlaget for den videre ekspansjonen til hollenderne. De nederlandske provinsene rettet blikket mot nye verdensdeler, og ekspedisjoner ble utrustet for å utforske handelsmuligheter i Østen og i Amerika. Dette kunne de gjøre forholdsvis uforstyrret siden de europeiske stormaktene var opptatt av kriger. Engelskmennene hadde senket den ”Spanske armada” i 1588, og spanjolene konsentrerte seg om konflikten med England og Frankrike. Disse første ekspedisjonene til Østen hadde en formidabel avkastning.
Mobilpriser – Se hva ditt forbruk kan koste - Fjordkraft